Agenda Locala 21 (2000-2009)

Agenda Locala 21 (2000-2009)2018-08-25T08:46:51+00:00

Project Description

Agenda locala 21 (AL21) s-a constituit in anul 1992, ca o initiativa a Conferintei Natiunilor Unite pentru Mediu si Dezvoltare, denumita si Summitul Pamantului de la Rio, reprezentand baza si planul de actiune ale conceptului de dezvoltare durabila. Natiunile care si-au luat anjamentul de a lua parte la Agenda 21 sunt monitorizate de Comisia Internationala pentru Dezvoltare Durabila si sunt incurajate sa promoveze Agenda 21 la nivel local si regional in cadrul proprilor tari. Agenda 21 abordeaza problema dezvoltarii societatilor si economiilor prin concentrarea asupra conservarii si protectiei mediului si a resurselor naturale.

In cadrul Summitului Pamantului de la Rio, Natiunile Unite au convenit ca punctul de pornire pentru realizarea unei dezvoltarii durabile se afla la nivel local. De altfel, doua treimi din cele 2500 de obiective de actiune din cadrul Agendei 21 se adreseaza consiliilor locale. Fiecare autoritate locala trebuie sa isi conceapa propria strategie, in urma discutiilor purtate cu cetatenii asupra problemelor de interes major.

Agenda 21 reprezinta modelul de dezvoltare durabila din punct de vedere social, economic si de mediu. Actori precum guvernele, organizatiile non-guvernamentale (ONG), industria si societatea civila sunt incurajati sa ia parte in acest proces. Agenda 21 ofera un cadru pentru abordarea problemelor sociale si de mediu precum poluarea aerului. Apei si solului, defrisarile, pierderea biodiversitatii, sanatatea, tendintele demografice, saracia, consumul de energie, problemele legate de productia si transportul deseurilor.

Principiile dezvoltarii durabile trebuie sa constituie o parte centrala a oricarei strategii locale. Agenda Locala 21 abordeaza tema dezvoltarii durabile ca o preocupare a comunitatilor, implicand toate sectoarele societatii, inclusiv grupurile comunitare, intreprinderile si minoritatile etnice. Implicarea intregii societati va oferi tuturor oportunitatea de a lua parte in acest proces si va genera o sursa de entuziasm, talent si expertiza, care este vitala pentru realizarea dezvoltarii durabile.

Agenda Locala se concentreaza asupra problemelor de ordin social, economic si de mediu si propune solutii la problemele existente prin incurajarea unor practici mai eficiente. Se constientizeaza faptul ca dezvoltarea durabila poate fi realizabila fara a face rabat de la calitatea vietii, prin insusirea unei gandiri creatoare si practicarea unui comportament sustenabil.

Dupa Summitul Pamantului de la Rio, campanii de succes Agenda Locala 21 au avut loc in Bolivia, China, Suedia, Marea Britanie, Turcia, Bulgaria, pentru a numi doar cateva state angajate in acest proces. Romania este, de asemenea, considerata drept un exemplu de succes in implementarea Agendei Locale 21.

AL 21 in Romania

Acord de Cooperare (RO) (EN) | Addendum-ul Acordului de Cooperare (RO) (EN)

Etapele Agendei Locale 21 in Romania:

• Etapa a cincea 2006-2008

• Etapa a patra 2005-2006

• Etapa a treia 2004-2005

• Etapa a doua 2003-2004

• Etapa pilot 2000-2003

Sustinerea implementarii unor proiecte prioritare prin Agenda Locala 21

In perioada 2009-2010, Centrul National pentru Dezvoltare Durabila a oferit consultanta administratiilor locale care au implementat Agenda Locala 21. Scopul a fost sustinerea demararii proiectelor prioritare care au fost identificate ca fiind eligibile pentru parteneriate public-privat.

Localitati si proiecte:

Consiliul judetean Mures – constructie de aeroport;

Orasul Ovidiu – reabilitarea retelei de alimentare cu apa si de canalizare;

Comuna Falciu  –  construirea unei retele de canalizare; reabilitarea infrastructurii educationale;

Orasul Babadag – reabilitarea parcului orasului; sistem de energie eoliana.

Continuand procesul de introducere a dimensiunii de dezvoltare durabila in cadrul activitatilor autoritatilor locale, proiectul Agenda Locala 21 s-a extins in alte 2 comune, 4 orase, 3 judete, sectorul 2 Bucuresti.

Domeniile de implementare a noii etape au fost selectate pe baza catorva criterii, cum ar fi promovarea participarii echilibrate a tuturor regiunilor din Romania si incurajarea participarii entitatilor teritoriale cu valori scazute la indicatorii de dezvoltare, in special in zona de nord-est, sud si sud-est, adica in judetele Alba, Neamt si Tulcea si in orasele Alba-Iulia, Tulcea, Ovidiu si Babadag.

Cel mai important element nou in etapa a cincea a proiectului a fost implementarea sa in zona rurala, in comunele Falciu (judetul Vaslui) si Mihail Kogalniceanu (judetul Constanta). De asemenea, aria in care se desfasoara proiectul a fost extinsa prin cooperarea cu autoritatile din sectorul 2 Bucuresti in vederea adoptarii principiilor de dezvoltare durabila.

Ca urmare a procedurilor standard de implementare, cele trei documente esentiale pentru implementarea Agendei Locale 21 au fost finalizate in toate locatiile mai sus mentionate: Strategia Locala pentru Dezvoltare Durabila, Planul Local de Actiune si Portofoliile de proiecte prioritare.

Dupa accederea Romaniei la Uniunea Europeana, proiectele din cadrul Agendei Locale 21 au devenit eligibile pentru finantare din Fondurile Structurale ale UE. Procesul AL 21 a reusit, de asemenea, sa atraga fonduri suplimentare de la Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.


Proiecte etalon:

  • “Dezvoltarea capacitatii de aplicare si de implementare pentru proiecte finantate de UE la nivel de judet, municipiu, comuna”, Alba-Iulia, 16 – 20 iulie 2007

Cursul de formare a fost organizat cu scopul de a imbunatati capacitatea autoritatilor locale pentru absorbtia fondurilor structurale si de a deflni atributiile si responsabilitatile ce revin oficialitatilor locale in acest domeniu.

Autoritatile contractante au fost: Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, prin Centrul National pentru Dezvoltare Durabila, si Ministerul Integrarii Europene. Instructorii au fost experti ai Structural Consulting Group™.

Sesiunea de formare a pus accent pe urmatoarele domenii de competenta:

– Dezvoltarea capacitatii de a implementa fondurile structurale;
– Dezvoltarea capacitatii de a scrie proiecte si cresterea sanselor de a participa la/si de a castiga licitatii publice;
– Exercitii practice pentru testarea cunostintelor si abilitatilor obtinute.

Cursul de formare a avut ca obiective:

– Obtinerea de cunostinte privind administrarea fondurilor structurale si de coeziune ale UE in Romania;
– Insusirea procedurilor specifice pentru accesarea fondurilor structurale si de coeziune ale UE;
– Dezvoltarea aptitudinilor necesare pentru scrierea cererilor de finantare;
– Informare asupra celor mai bune practici existente in alte state UE cu privire la implementarea proiectelor de catre autoritatile locale;
– Imbunatatirea capacitatii institutionale a autoritatilor locale de a administra instrumentele structurale;
– Posibilitatea de a interactiona cu alti functionari publici si de a efectua schimburi de experienta.

Fiecare modul de formare a utilizat metode si tehnici de predare specifice: teorie, studii de caz, exercitii aplicative, jocuri de rol, tehnici de grup, evaluare comuna etc.

  • Vizita de studiu, Viena, Austria, 20 – 30 octombrie 2007

Partenerii implicati in proiectul Agenda Locala 21, reprezentanti ai autoritatilor locale, au participat la o vizita de studiu in Austria, stat membru al Uniunii Europene cu experienta in utilizarea fondurilor structurale.

Ca urmare a sesiunii de formare privind ‘‘Dezvoltarea capacitatii de aplicare si de implementare pentru proiecte finantate de UE la nivel de judet, municipiu si comuna”(Alba Iulia, 16-20 iulie 2007), scopul vizitei a fost acela de a dobandi cunostinte practice pentru implementarea de proiecte prin accesarea fondurilor UE conform celor mai bune practici ale organizatiilor publice si private din Austria.

Principalii parteneri austrieci ai CNDD implicati in organizarea vizitei au fost: Asociatia Agenda Locala 21 Viena (reprezentant – Andrea Binder-Zehetner) si Primaria orasului Viena prin serviciul de Presa si Informatii (reprezentant Michaela Moser), precum si prin birourile de reprezentare ale COMPRESS de la Viena (reprezentant Barbara Kulmer) si Bucuresti (reprezentant Ondine Dascalita).

Prezentarile au fost urmate de intrebari si discutii si au inclus subiecte ca:

– Modele de implementare a Agendei Locale 21 in Austria;

– Dezvoltarea proiectelor: utilizarea fondurilor structurale acordate de UE;

– Managementul local: gestionarea proiectului POSEIDON;

– WAFF: fondurile vieneze de promovare a angajatilor.

  • Atelier de lucru la incheierea proiectului Agenda Locala 21, Bucuresti, 29 – 30 noiembrie 2007

Seminarul final s-a desfasurat dupa incheierea activitatilor principale ale proiectului, cu participarea tuturor echipelor din municipiile si judetele implicate, impreuna cu reprezentanti ai partenerului de implementare si autoritatilor de management al fondurilor structurale.

Agenda manifestarii a cuprins:
– Alocutiuni de deschidere din partea reprezentantilor PNUD-Romania si Ministerului Dezvoltrarii, Lucrarilor Publice si Locuintei;
– Prezentarea experientelor specifice ale fiecarei echipe intalnite in procesul de elaborare a Agendei Locale 21;
– Prezentarea concluziilor vizitei de studiu de la Viena din octombrie 2007;
– Prezentarea proiectelor prioritare selectat de catre fiecare autoritate locala in scopul depunerii cererilor de finantare din Fondurile Structurale;
– Dialog intre reprezentantii autoritatilor locale, centrale si regionale responsabile cu implementarea Programelor Operationale Sectoriale.

Dialogul direct cu reprezentantii organismelor de intermediere specializate in implementarea Programului Operational Regional si Programului Operational Sectorial Mediu a permis participantilor sa clarifice numeroase aspecte din Ghidurile Aplicantului.

  • Pregatirea si implementarea proiectelor comunitare, Sighisoara, 11 septembrie 2008

Seminarul a dezbatut proiectele comunitare care vizeaza administratia publica, ONG-urile, companiile, institutiile locale, precum si pe toti cei interesati de dezvoltarea locala si impactul acestora in Sighisoara.

Centrul National pentru Dezvoltare Durabila, in parteneriat cu Primaria Municipiului Sighisoara a organizat evenimentul in cadrul proiectului PHARE RO 2005/017-553.01.03.06 MS 360.

Lectorii CNDD au prezentat etapele de management ale ciclului de proiect, procedurile de urmat pentru cererea de finantare si modul de implementare a Agendei Locale 21 in Romania, ilustrate cu studii de caz din Iasi, Valcea si Oradea.

Scopul etapei a patra a Agendei Locale 21 a fost acela de a continua consolidarea capacitatii institutionale si de a produce o sensibilizare la nivelul publicului si a autoritatilor in ceea ce priveste adoptarea si introducerea pricipiilor de dezvoltare durabila in cadrul strategiilor de dezvoltare a localitatilor si judetelor si planurilor de actiune in alte 3 orase si 1 judet: Constanta, Medgidia, Gura Humorului si judetul Brasov.

In fiecare locatie stabilita au fost infiintate birouri Agenda 21 cu scopul dezvoltarii capacitatii institutionale a autoritatilor locale. Stabilirea mecanismelor participative la nivel local s-a realizat prin informarea societatii civile si organizarea de dezbateri publice care au contribuit la finalizarea documentelor: strategia locala pentru dezvoltare durabila, planul local de actiune, si portofoliul de proiecte prioritare.

Un element nou al acestei etape a fost suportul oferit de PNUD si CNDD autoritatilor locale in pregatirea documentelor pentru concesionarea sistemului de aprovizionare cu apa si de tratare a apelor reziduale din orasul Medgidia.

In concluzie, etapa a patra a proiectului a confirmat necesitatea de a continua implementarea proiectului Agenda Locala 21 in Romania, avand la baza exemplele de bune practici adunate pana atunci in elaborarea agendelor locale si rezultatele pozitive ale proiectelor demarate in acest cadru.


Proiect etalon: Evaluare integrata de mediu (EIM): consolidarea capacitatii (Martie 2004-Martie 2005 / Borsec)

In cadrului proiectului Agenda Locala 21, ca urmare a parteneriatul dintre Centrul National de Dezvoltare Durabila (CNDD) si Agentia Canadiana pentru Dezvoltare Internationala (CIDA), a fost lansata o noua activitate avand ca scop cresterea nivelului de protectie a mediului inconjurator prin introducerea practicii de evaluare integrata de mediu (EIM) in Romania.

Obiectivele proiectului au fost introducerea si cresterea gradului de utilizare a evaluarii intergrate de mediu in Romania prin:
• Dezvoltarea capacitatii interne a CNDD de a furniza consultanta de specialitate si a evalua impactul asupra mediului si sustenabilitatea programelor guvernului si ONG-urilor, precum si a proiectelor din sectorul privat;
• Dezvoltarea capacitatii CNDD de a organiza sesiuni de training in domeniul evaluarii integrate de mediu pentru ONG-uri si societati comerciale in doua locatii din Romania (Borsec si judetul Mures);
• Realizarea unei evaluari integrate de mediu pentru patru companii private locale a constituit o experienta practica directa pentru CNDD, companii si ONG-urile implicate in dezbaterile publice legate de EIM.

Proiectul s-a desfasurat in 2 etape:
Prima etapa a constat intr-un training al echipei CNDD in probleme de evaluare integrata de mediu, avand ca rezultate:
• Crearea unei baze solide de cunostinte despre procesul de evaluare integrata de mediu si relevanta acestuia pentru dezvoltarea durabila;
• Cresterea capacitatii de a furniza un cadru de evaluare si o metodologie calitativa si cantitativa;
• Un cadru conceptual pentru organizarea unor sesiuni viitoare de training pentru principalii actori locali din judetul Mures si Borsec;

A doua etapa a inclus trainingul pentru evaluarea integrata de mediu furnizat de CNDD celor 19 ONG-uri locale si institutii partenere.

Pe baza parteneriatului creat cu ROMAQUA GRUP SA (companie de apa minerala), trainingul a fost efectuat la Borsec. Initial, au fost organizate 3 sesiuni pentru aproximativ 10 companii private din judetul Mures si orasul Borsec. Elementele centrale ale sesiunilor au fost procesul de evaluare integrata de mediu si modul in care sectorul privat se poate implica in aceasta activitate. Aceste sesiuni au fost planificate pentru a se concentra pe reducerea impactului negativ asupra mediului prin implementarea unor masuri eco-eficiente.

Proiectul Agenda Locala 21 a continuat in trei orase si un judet, incluzand orasul Borsec, municipiile Brasov si Bistrita si judetul Mures care si-au realizat propriile planuri locale pentru dezvoltare durabila.

Principala inovatie adusa proiectului in etapa a treia a fost extinderea acestuia la nivel de judet prin cooperarea cu Prefectura Judetului Mures.

Mai mult, in 2005, CNDD a adaugat o noua dimensiune proiectului AL 21 prin parteneriatul cu Agentia Canadiana pentru Dezvoltare Internationala cu scopul introducerii in Romania a practicii de evaluare integrata de mediu.

Principalele realizari ale acestei initiative au fost:

• Constituirea capacitatii CNDD de a oferi consultanta de specialitate si de a evalua impactul asupra mediului si sustenabilitatea programelor guvernului si ONG-urilor, precum si ale proiectelor din sectorul privat;

• Organizarea de catre CNDD a unui training in practici de evaluare integrata de mediu, avand ca beneficiari 19 ONG-uri si institutii locale;

• Cooperarea consolidata cu sectorul privat prin efectuare unui training de evaluare integrata de mediu pentru ROMAQUA GRUP SA (companie de apa minerala) la Borsec si pentru alte 10 companii private.


Proiect etalon: Dezvoltarea capacitatii pentru atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului prin promovarea cooperarii transfrontaliere intre Bulgaria si Romania (2004-2005)

Lansarea publica a proiectului sustinut de PNUD a avut loc in iulie 2004 la bordul unui vas pe Dunare. Ceremonia a inclus semnarea celor doua Memorandumuri de Intelegere privind cooperarea in cadrul implementarii proiectului intre reprezentantii oficiali ai muncipiilor Giurgiu (Romania) si Ruse (Bulgaria) si intre Svishtov (Bulgaria) si Zimnicea (Romania).

Proiectul a reprezentat o initiativa comuna a autoritatilor bulgare si romanesti cu scopul de a intari cooperarea transfrontaliera dintre cele doua tari si in mod special in cadrul a doua euro-regiuni de sud, pe Dunare. Proiectul a fost menit sa sprijine comunitatile locale din Ruse si Giurgiu,, respectiv din Svishtov si Zimnicea in formularea de Strategii Comune de Dezvoltare Durabila si Planuri de Actiune, care sa corespunda obiectivelor de dezvoltare ale mileniului adoptate de Adunarea Generala a ONU in anul 2000. Cele doua Strategii comune de dezvoltare durabila au oferit cadrul necesar mobilizarii unor resurse importante pentru initiativele de cooperare transfrontaliera.

Pana in 2006, proiectul a finantat 2 proiecte pilot care au abordat prioritatile comune de dezvoltare ale municipiilor tinta.

– La Svishtov/Zimnicea proiectul a finantat pregatirea unui studiu de fezabilitate tehnic si economic pentru un serviciu de feribot, avand ca obiectiv atragerea investitorilor privati.

– La Russe/Giurgiu, proiectul a finantat o initiativa comuna pentru dezvoltarea turismului, inclusiv elaborarea unei strategii de dezvoltare a turismului si un site comun care sa contina informatii despre locatii si facilitati turistice (hoteluri, resturante). Obiectivul initiativei a fost crearea unui produs turistic integrat pentru turismul de croaziera pe Dunare.

Procesul de elaborare a Strategiilor si implementare a proiectelor pilot comune a contribuit la schimbul de cunostinte si bune practici si a consolidat parteneriatul dintre cele 4 municipii si cele doua euro-regiuni.

Activitatile proiectului au sprijinit:
• Protectia mediului, mai ales managementul resurselor de apa;
• Libera circulatie a persoanelor, imbunatatirea fluxul de marfuri si servicii prin punctele de frontiera;
• Dezvoltarea socio-economica regionala;
• Imbunatatirea infrastructurii de transport.

Dupa implementarea cu succes a etapei pilot a Agendei Locale 21, proiectul a fost extins in alte 13 locatii, unde autoritatile locale au fost de acord sa elaboreze Planuri de Actiune local pentru dezvoltare durabila. Astfel Agenda Locala 21 a fost realizata la Falticeni, Vatra Dornei, Arad, Sighisoara, Medias, Sibiu, Campina, Targu Jiu, Targoviste, Pitesti, Slatina, Bolintin Vale si Zimnicea.

Etapa a doua a proiectului a adus cateva elemente inovative in cadrul procesului, cum ar fi diversificarea zonei de implementare a proiectului prin includerea unor localitati de dimensiuni mai mici ca Zimnicea si Bolintin Vale.


Proiecte etalon:

  • Al doilea Forum National pentru Dezvoltare Durabila: Parteneriatul Public-Privat, 5-6 iunie 2003, Ploiesti

Forumul a avut loc cu sprijinul unui parteneriat intre PNUD, Federatia Autoritatilor Locale din Romania, Consiliul Muncipiului Ploiesti si Unilever.

Rezultatele principale ale actiunii:

• Peste 250 de participanti, reunind reprezentanti de rang inalt din cadrul autoritatilor locale si centrale, ONG-urilor, companiilor multinationale si organizatiilor internationale;

• Angajamentul participantilor de a identifica parteneriate public-privat in sprijinul atingerii obiectivelor principale ale Agendei Locale 21;

• Schimbul de experienta pentru crearea unor parteneriate public-privat de succes in Romania.

  • Training GRASP: Implicarea societatii civile locale si aspecte legate de mediul inconjurator, 20-21 noiembrie 2003, Bucuresti

Sesiunea a fost organizata de Centrul National pentru Dezvoltare Durabila. Au participat 25 de functionari locali din 13 orase implicate in etapa extinsa a proiectului Agenda Locala 21, echipa CNDD, precum si reprezentanti ai Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, ai Programului pentru Reformarea Administratiei Publice (GRASP)/Development Alternatives Inc.

Dr. Gheorghe Onut, consultantul proiectului, profesor de sociologie la Universitatea Transilvania din Brasov, a adus in discutie subiectul implicarii comunitatilor locale in proiectul Agenda Locala 21, concentrandu-se pe urmatoarele teme:

• Cum sa actionezi intr-un oras care manifesta reticenta fata de schimbare?

• Cum sa te adresezi si sa comunici cu o societate ce a fost fragmentata in trecut de o problema (ex: controversa Dracula Park din Sighisoara)?

• Cum sa determini societatea civila sa devina receptiva la un program?

• Cum sa tratezi problema cetatenilor care nu sunt interesati de bunastarea comunitatii si urmaresc obtinerea de castiguri personale in proiectul Agenda Locala 21?

Partea a doua a seminarului a fost dedicata discutiilor despre problemele de mediu legate de implementarea Agendei Locale in Romania. Aceasta discutie a fost condusa de Angheluta Vadineanu, profesor in cadul Departamentului de Ecologie Sistemica al Universitatii Bucuresti, si s-a concentrat pe urmatoarele subiecte:

• Definitii si explicatii despre principiul dezvoltarii durabile si Agenda Locala 21;

• Cum interpretam natura si mediul?

• Capitalul natural;

• Sistemul decizional de sprijin pentru implementarea integrata a proiectului Agenda Locala 21.

Seminarul s-a incheiat cu o prezentare si o dezbatere condusa de Dan Apostol, consultantul stiintific, enciclopedic si editorial al Centrului National pentru Dezvoltare Durabila, asupra procesului de redactare si publicare a Planurilor Locale pentru Dezvoltare Durabila.

  • RASP – Participarea publica in procesul de dezvoltare durabila locala in orasele Medias si Sighisoara, iulie 2003 – ianuarie 2004

Proiectul – desfasurat in cadrul programului RASP (Romanian-American Sustainable Partnership), sustinut financiar de World Learning si USAID – a inceput dupa semnarea acordului din 21 iulie 2003, ca parte integranta a proiectului Agenda Locala 21. Partenerii implicati au fost Centrul National pentru Dezvoltare Durabila (CNDD), Fundatia pentru Parteneriat din Miercurea Ciuc, si Environmental Law Institute (ELI) din Washington DC.

Prima etapa a proiectului a presupus evaluarea societatii civile prin organizarea a doua mese rotunde in Sighisoara si Medias. Etapa a doua a presupus implicarea partenerilor in activitatile de pregatire si prezentare a trainingului organizatiilor societatii civile si al autoritatilor locale din Medias si Sighisoara. Environmental Law Institute a pregatit un manual care sa abordeze problemele participantilor locali: dezvoltare durabila, legislatie de mediu, accesul la informatii legate de mediu, lobby pe probleme de mediu.

Activitatile de formare s-au desfasurat in cadrul a doua sesiuni si au fost sustinute de catre ELI, respectiv de catre CNDD si Fundatia pentru Parteneriat, agenda fiind alcatuita astfel incat sa corespunda nevoilor specifice ale partenerilor locali in implementarea proiectelor de dezvoltare durabila.

Environmental Law Institute a contribuit cu expertiza si informatiile necesare, fapt ce a constituit un beneficiu real pentru organizatiile romanesti. Intalnirea dintre cei trei parteneri, ca de altfel si trainingul oferit de ELI au asigurat dezvoltarea competentelor Fundatiei pentru Parteneriat si ale echipei CNDD, descriind abordari alternative referitoare la aplicarea legislatiei de mediu, advocacy in domeniul protectiei mediului etc. In mod similar, organizatiile de mediu au contribuit cu informatii si exemple care au trezit interesul reprezentantilor Environmental Law Institute si au condus la discutii privind realizarea de proiecte intre cei trei parteneri.

In septembrie 2003, drafturile Strategiilor Locale pentru Dezvoltare Durabila ale oraselor Sighisoara si Medias, formulate in cadrul proiectului PNUD – Agenda Locala 21, au fost supuse dezbaterii publice. In plus, in urma asistentei tehnice oferita de echipele Fundatiei pentru Parteneriat si CNDD, trei propuneri de proiecte au fost selectate pentru acordarea de granturi in ambele orase.

In Medias, proiectul rezultat din parteneriatul a patru ONG-uri, „PRO NATURA MEDIENSIS- Cetatenii Mediasului si Natura – o coabitare sustenabila” a fost finantat cu suma totala de 9.000 USD. In Sighisoara, 2 proiecte au primit 4.500 USD fiecare.

Proiectele selectate au fost urmatoarele:
– „Conservarea si dezvoltarea potentialului natural al lacului Serches” depus de Asociatia „Parteneriat pentru Mediu” – Tarnava Mare;
– „Adopta un stejar”, depus de organizatia „Sighisoara Durabila”.

Proiectul Agenda 21 a inceput printr-o etapa pilot desfasurata in 9 locatii (Baia Mare, Oradea, Iasi, Targu Mures, Galati, Ploiesti, Giurgiu, Ramnicu Valcea si Miercurea Ciuc) si a venit in completarea planurilor locale pentru dezvoltare durabila.

Principalul scop atins in cadrul etapei pilot a fost stabilirea metodologiei, conform careia au fost redactate agendele locale in toate orasele participante. Prin experienta acumulata, eficacitatea procesului Agendei Locale a sporit, contribuind la consolidarea capacitatii autoritatilor locale de a adopta principiile dezvoltarii durabile in cadrul strategiilor locale.

Principalele etape ale proiectului au inclus:

– Crearea structurilor locale ale AL21: Comitetul Local de Coordonare, Biroul Local al Agendei 21, Grupurile de Lucru;
– Elaborarea unei strategii pentru dezvoltare durabila si a unui plan de actiune local, urmata de un proces de consultare extins care sa asigure contributii aditionale inainte de finalizarea acestora;
– Identificarea si realizarea proiectelor prioritare;
– Asigurarea suportului necesar implementarii proiectelor prioritare selectate, avand siguranta realizarii sinergiilor cu alte proiecte UNDP din aceleasi locatii.

Proiectele de planuri locale au fost fost completate prin incorporarea observatiilor critice, comentariilor si ideilor noi colectate prin intermediul procesului de consultare. Aceste documente au trei componente majore: Strategia Locala, Planul Local de Actiune si Proiectele prioritare.

Procesul de consultare publica s-a realizat prin folosirea unor metodologii adecvate in cadrul oraselor participante, avand ca rezultat obtinerea de comentarii si sugestii semnificative din partea societatii. In timpul acestui proces, au fost organizate mese rotunde si discutii interactive ce au fost prezentate si de catre media locala (televiziune, radio si ziare).

Ca urmare a acestui proces intens de consultare, la sfarsitul lui februarie 2003, cele 9 orase pilot au finalizat Planul Local pentru Dezvoltare Durabila. Fiecare oras a tiparit Strategia Locala pentru Dezvoltare Durabila dupa cum urmeaza: 400 de exemplare in limba romana si 200 de exemplare in limba engleza. Planul Local pentru Dezvoltare Durabila a fost adoptat in mod oficial de catre Consiliul Local din fiecare oras pilot.


Proiecte etalon: 

  • Primul Forum National pentru Dezvoltare Durabila, Miercurea Ciuc, 10-12 aprilie 2002

O realizarea in cadrul etapei pilot a proiectului Agenda Locala 21 o constituie organizarea, de catre Centrul National pentru Dezvoltare Durabila si Federatia Autoritatilor Locale din Romania, cu sprijinul PNUD si al Primariei Muncipiului Miercurea Ciuc, a Primului Forum National pentru Dezvoltare Durabila.

Forumul a avut loc sub inaltul patronaj al Presedintelui Romaniei, Ion Iliescu, si s-a bucurat de un sprijin puternic pe plan national si international. Printre participanti s-au numarat Presedintele Romaniei, Jonathan Scheele – Seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, Enrico Grillo Pasquarelli – Negociatorul principal pentru Romaniei din cadrul Comisiei Europene, Jesus Atienza – Ambasadorul Spaniei in Romania, Ben Slay – Directorul Centrului Regional de Sprijin din Bratislava, Denny Robertson si Jim Gordon de la USAID si Keith Withmore din cadrul Consiliului Europei.

In prima zi a forumului a avut loc intalnirea Comitetului director al Federatiei Autoritatilor Locale din Romania (FALR) si Asociatiei Municipalitatilor din Romania (AMR).

Principale subiecte discutate au fost:
– Dezvoltarea durabila trebuie sa fie, din ce in ce mai mult, conceptul care sa stea la baza tuturor actiunilor guvernamentale; Agenda Locala 21 poate fi un instrument de succes din acest punct de vedere;
– Realizarea Agendei Locale 21 trebuie sa fie ancorata in realitatile locale;
– Experienta de inceput a Agendei Locale 21 a fost pozitiva, de aceea procesul trebuie sa fie extins;
– Este resimtita nevoia ca fiecare proiect sa fie integrat in obiectivele planurilor strategice; rolul diferitelor institutii guvernamentale trebuie sa fie mai bine definit (importanta crescanda a managementului operational reclama un aport sporit de tehnologie informationala);
– Este necesara o evaluare a resurselor publice/private si identificarea solutiilelor adecvate pentru realizarea proiectelor convenite.

Rezultatele principale ale Forumului:
– Participarea a circa 250 de factori locali si nationali la dezbaterile asupra dezvoltarii durabile a municipiilor din Romania a fost o oportunitate pentru o discutie serioasa privitoare la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana;
– Semnarea unei declaratii comune de catre Centrul National pentru Dezvoltare Durabila si Federatia Autoritatilor Locale din Romania;
– Semnarea unui acord de cooperare intre Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintelor si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare in Romania.

In concluzie, implementarea cu succes a primei faze a proiectului Agenda Locala 21 a fost argumentul esential pentru extinderea acestuia in alte localitati si trecerea la fazele mai avansate.

  • 18 proiecte de granturi mici in orasele pilot ale Agendei Locale 21

Micro-proiectele demonstrative pilot au constituit ultima sarcina a PNUD (Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare), CIDA (Agentia Canadiana pentru Dezvoltare Internationala) si DFID (Departamentul pentru Dezvoltare Internationala al Marii Britanii). Acestea au fost realizate in orase pilot si co-finantate de partea canadiana la Iasi, Oradea, Ramnicu Valcea si de catre partea britanica la Baia Mare, Ploiesti si Targu Mures.

Pentru a facilita raspandirea bunelor practici in ceeea ce priveste implicarea cetatenilor si a factorilor interesati in implementarea strategiilor Agendei Locale 21 in orasele desemnate, finantarea micro-proiectelor pilot a fost incredintata ONG-urilor sau parteneriatelor dintre ONG-uri si alte institutii.

Procesul a inceput cu o cerere de propuneri in cele sase orase pilot. Propunerile au fost supuse unei prime evaluari efectuate la nivel local de catre Comitetul Director si de catre birourile Agendei Locale 21. In urma acestei evaluari, a fost intocmita o scurta lista de propuneri ce a fost supusa unei evaluari finale de catre reprezentantii CIDA (prin Institutul International pentru Dezvoltare Durabila), DFID (prin Grupul Atkins) si CNDD, care au prezentat comentarii si sugestii de imbunatatire a proiectelor. In acest sens, s-au organizat intalniri cu reprezentantii ONG-urilor in fiecare oras pentru a clarifica unele aspecte practice.

La sfarsitul anului 2003, toate proiectele pilot au fost finalizate.

Obiectivele cadrului de implementare a micro-proiectelor au fost:
– Promovarea unei implementari eficiente a procesului Agendei Locale 21 in orasele pilot;
– Asigurarea implicarii efective a cetatenilor in procesul Agendei Locale 21;
– Sprijinirea crearii unor mecanisme de comunicare si cooperare intre autoritatile publice locale, sectorul privat si ONG-uri;
– Crearea unor oportunitati si cresterea rolului femeilor si a diverselor minoritati in economia locala;
– Atragerea de fonduri complementare, publice sau private, pentru finantarea proiectelor;
– Diseminarea rezultatelor si imbunatatirea schimbului de informatii intre parteneri.

Astfel scopul micro-proiectelor a fost atins prin concentrarea asupra implementarii documentelor strategice ale Agendei Locale 21 in concordanta cu cerintele Planului Local de Actiune, si prin crearea unui impact asupra procesului decizional la nivel local. In plus, s-a creat oportunitatea pentru dezvoltarea unor mecanisme eficiente de participare publica. La toate acestea se adauga faptul ca, la nivel de comunitate, au fost realizate exemple de bune practici referitoare la managementul proiectului si la responsabilitate, sprijinind astfel infaptuirea obiectivelor concrete ale procesului Agendei Locale 21.

Etapa micro-proiectelor din cadrul Agendei Locale 21 a constituit o modalitate eficienta pentru promovarea parteneriatelor public-privat si imbunatatirea participarii comunitatii locale in procesul de implementare al Agendei Locale 21.

Implementarea AL 21

Centrul National pentru Dezvoltare Durabila (CNDD) este singura organizatie neguvernamentala, acreditata de Ministerul Afacerilor Externe, cu statut ECOSOC, care realizeaza si implementeaza in Romania planuri locale de dezvoltare socio-economica durabila in cadrul Agendei Locale 21.

In acest scop CNDD ofera:

– Consultanta pentru administratia publica in vederea integrarii principiilor dezvoltarii durabile in politicile locale;

– Coordonarea si implementarea cadrului conceptual al planificarii strategice;

– Elaborarea capitolelor operationale din cadrul documentului final, impreuna cu echipele de experti locali;

– Prezenta lunara in teritoriu pentru coordonarea sedintelor de lucru si asistenta tehnica in derularea proiectului;

– Instruirea personalului din cadrul autoritatii publice asupra aspectelor socio-economice ale dezvoltarii durabile;

– Instruirea angajatilor din institutiile publice locale pentru scrierea propunerilor de proiecte in vederea accesarii fondurilor structurale si acordarea de asistenta tehnica pentru prezentarea aplicatiilor;

– Promovarea proiectelor locale si a parteneriatelor public-privat;

– Redactarea versiunii finale a Planului Local pentru Dezvoltare Durabila.

Agenda Locala 21 si Planul Local pentru Dezvoltare Durabila:

Elaborarea Planurilor Locale pentru Dezvoltare Durabila ca instrumente de planificare strategica este esentiala pentru consacrarea principiilor sustenabilitatii in toate activitatile curente si viitoare prin:

– Implementarea unui nou model de management public bazat pe o abordare ecosistemica integrata si adaptativa;

– Punerii bazelor pentru crearea unei infrastructuri institutionale flexibile, adaptabile si performante care garanteaza participarea tuturor membrilor societatii sau a factorilor interesati implicati in actul de decizie, accesul echitabil la beneficiile activitatilor de dezvoltare, negocierea conflictelor posibile si solutionarea echitabila a acestora;

– Facilitarea accesului autoritatilor publice locale la Fondurile Structurale ale Uniunii Europene prin care sa fie finantate proiectele de dezvoltare a comunitatii;

– Asigurarea unui cadru adecvat pentru finantarea proiectelor locale de infrastructura;

– Aplicarea la scara locala/regionala a principiilor Strategiei de Dezvoltare Durabila a U.E. (revizuita in 2006) si a Strategiei Nationale pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei (revizuita in 2008);

– Promovarea descentralizarii si subsidiaritatii;

– Stabilirea unor structuri operationale de monitorizare si evaluare a implementarii Planurilor Locale pentru Dezvoltare Durabila avand ca instrument un set de indicatori stardard.

Structura de management este alcatuita din:

– Comitetul Local de Coordonare (CLC) asigura respectarea procedurilor democratice si pastrarea transparentei. Din CLC fac parte reprezentanti ai autoritatilor locale, ONG-urilor, IMM-urilor, Inspectoratului de Protectie a Mediului, Agentiei de Dezvoltare Regionala, mass-media etc.;

– Birou Local AL21 asigura legatura permanenta intre CNDD, Comitetul Local de Coordonare, societatea civila, mass-media etc. precum si desfasurarea diferitelor actiuni ale procesului in conformitate cu programul stabilit;

– Grupurile de lucru (Social, Economic si de Mediu) elaboreaza diferitele variante ale strategiei si planului local de actiune care, conform prevederilor proiectului, sunt compuse din cei mai buni specialisti locali. In afara domeniilor mentionate, in functie de necesitatile satului / orasului / judetului, se infiinteaza si grupuri de lucru pe domenii ca urbanism, cultura, turism etc.

Planul Local de Dezvoltare Socio-Economica Durabila

Acesta este instrumentul principal de planificarea a tranzitiei sistemelor socio-economice locale si regionale catre un model de dezvoltare durabila. Setul de documente contine:

Strategia cuprinde o analiza a situatiei actuale a satului, orasului sau judetului, privita prin prisma celor trei domenii fundamentale ale dezvoltarii durabile: social, economic si de mediu. Aceasta analiza, care evidentiaza atat aspectele pozitive cat si pe cele negative, constituie baza pentru formularea obiectivelor si scenariilor de dezvoltare pe termen mediu si lung;

Planul local de actiune, pe termen mediu-scurt, reprezinta materializarea obiectivelor si a scenariilor prin stabilirea prioritatilor si a pasilor de urmat, evaluarea financiara a actiunilor, identificarea resurselor de finantare si a modalitatilor de accesare a acestora;

Portofoliul de proiecte prioritare cuprinde proiectele majore, considerate de catre intreaga comunitate ca prioritati pentru realizarea dezvoltarii durabile a localitatii.

Elaborarea acestor documente se realizeaza in doua etape: faza de draft, care presupune un amplu proces de consultare publica si faza finala, in care sugestiile si comentariile comunitatii sunt incorporate in text. Documentele devine oficiale doar dupa aprobarea lor de catre autoritatea publica locala in consiliul local sau judetean.

Descarca: Planul Local pentru Dezvoltare Durabila – Cuprins (pdf)